

Muodonmuutos:
Muodonmuutos on yksi alkukantaisimmista taikuudenmuodoista, ja sen alkuperä on tänä päivänäkin kiistelty aihe. Esihistoriassa muodonmuutosta on käytetty metsästykseen ja kodin suojeluun, mutta valitettavasti muodonmuuttajilla ei nykykaupungissa ole juurikaan virkaa. He ovat usein köyhiä tai rikollisia, mutta jotkut ovat onnistuneet hyödyntämään taitojaan ja sopeutumaan työelämään.
Perusosaaminen:
- Raajojen muuntelu erilaisiksi, mutta ei koko ruumista
- Matkimaan muiden henkilöiden ulkonäköä.
- Tavallisiksi eläimiksi muuttuminen
Kehittyneempi osaaminen:
Esineiksi muuttuminen:
Esinemuodonmuutokseen erikoistunut maagi kykenee muuttamaan kehonsa rakenteen ja materiaalin haluamansa esineen kaltaiseksi. Esimerkiksi jos maagi muuttaa itsensä puiseksi tuoliksi, niin hänen ruumiinsa ja rakenteensa muuttuu puuksi. Maagi pystyy myös liikkumaan esineellisemmässä muodossaan, tosin rajoittuneesti muotonsa mukaan. Kärry voi pyörittää pyöriään, pullo kellahtaa kyljelleen ja kieriä. Kiinteä esine kuten pöytä voi yrittää nitkutella jalkojaan liitoksistaan hyvin tuskallisin seurauksin, tai muuten sysiä itseään eteenpäin.
Esinemuodonmuuttajilla on rajallinen aika viettää esineenä. Oman kehonkuvan säilyttäminen esineenä on erityisen haastavaa sillä niillä ei luonnollisesti ole minkäänlaista tajuntaa. Mitä kauemmin muodonmuuttaja viettää yhtäjaksoisesti esineen hahmossa, sitä vaikeampi hänen on palautua virheettä takaisin - joskus esimerkiksi muodonmuuttajan käsi on jäänyt hirvittävään puoliväliin elottoman ja elollisen välille. Pahimmassa tapauksessa muodonmuuttaja saattaa unohtaa itsensä ja jäädä loppuelämäkseen esineeksi.
Esinemuodonmuuttajat eivät myöskään pysty muuttumaan kuin yhdeksi esineeksi kerralla. Esimerkiksi, jos muodonmuuttaja muuttuu pyssyksi, hänen muutokseensa ei sisälly luoteja. He eivät voi muuttua suuremmaksi kuin he itse.
Jos esine voi tehdä jotain mekaanista toimintoa (esimerkiksi pyörittää hammasrattaita) mutta tarvitsee energianlähteen (esim polttoainetta), esinemuuttuja voi suorittaa mekaanista toimintoa ihmistä vastaavalla voimalla ilman kyseistä energianlähdettä. Jos toiminto on liian raskas ihmiselle, sen suorittamiseen on pakko olla energianlähde.
Pedoksi muuttuminen:
Muodonmuuttajat ovat jo taikuudenmuodon alusta lähtien kyenneet muuttumaan eläimiksi, mutta yleensä ns. "puhtaiksi" eläimiksi joihin heillä on ollut jonkinlainen kosketus luonnossa. Pedoiksi muuttumiseen erikoistuneet muodonmuuttajat ovat kuitenkin vieneet osaamisensa pidemmälle ja he ovat pitkän maltillisen harjoittelun tuloksena ymmärtäneet kuinka elävät olennot toimivat. Tätä ymmärrystä käyttäen he voivat yhdistellä ja muunnella itselleen olemuksia joita ei koskaan luonnossa tavattaisi.
Pedoiksi muuttuvilla muodonmuuttaja maageilla on kuitenkin havaittu suuremmat hallinnan puutteet kuin muilla muodonmuuttajilla. Heillä usein näkee pysyviä petomaisia ja luonnottomia muutoksia, sillä heidän minäkuvansa saattaa järkkyä ja muuttua. Pedonhahmon hallinta on raskasta sekä henkisesti että fyysisesti, ja siihen tarvitaan mielenlujuutta. Esimerkiksi helposti luonteeltaan suuttuva muodonmuuttaja voi menettää muotonsa hallinnan, kuten myös liian "pehmeä" luonne. Hallinnan menetyksestä voi seurata fyysisen muodon hajoamista (ruumis alkaa 'hylkiä' itseään ja haavautua) tai henkistä ahdinkoa (voi ilmetä esimerkiksi silmittömänä raivona tai pelkona).
Turvallinen hallinta vaatii vuosien opettelua.
Yhdellä muodonmuuttajalla voi olla enintään kolme erilaista hahmoa ja mitä suurempi, sen vaikeampi sitä on hallita virheettömästi.

Patsaiden hallinta:
Patsaiden hallinta on enemmän rituaali kuin varsinainen muodonmuutos ja se on entisaikaan ollut suosiossa juurikin temppeleiden ja kuninkaiden vartiointi tehtävissä, mutta nykyään patsaan hallinta on syrjäytetty vartiointi tehtävästään monen muun magian ja tuliaseiden tähden.
Patsaiden hallinta on rituaali, joka tarvitsee erilaisia ainesosia onnistuakseen (pelaaja saa päättää nämä itse), mutta pääaines on itse patsas, jonka muodonmuuttaja ottaa hallintaansa. Muodonmuuttaja maagi kykenee etäältä hallitsemaan patsaan liikkumista ja toimintaa. Patsaan ollessa maagin hallinnassa hän näkee ja kuulee kaiken patsaan silmin. Tätä yhteyttä voisi verrata tämän päivän 3D-lasien peleihin.
Patsaan hallitsija kykenee hallitsemaan vain yhtä patsasta kerrallaan ja patsaan pitää olla tehty kivestä tai savesta luotu, sillä raudasta tai muusta metallista luotu patsas on usein liian raskas ja hidas liikutettava maagille, joka tekee siitä epäkäytännöllisen. Sama asia koskee, jos patsas on todella suuri, sitä on raskasta ja kömpelöä liikuttaa.
Koska muodonmuuttaja on myös läheisessä suhteessa patsaansa kanssa rituaalinsa avulla, niin hän tuntee taisteluissa patsaan kivun jos sitä vahingoitetaan, sekä sen kauhun jos patsas tuhotaan syystä tai toisesta. Tämä voi olla muodonmuuttaja maagille hyvinkin traumaattinen kokemus ja saattaa vaikuttaa mielenterveyteen, mutta vaikka patsasta vahingoitetaan tai tuhotaan se ei tee fyysistä vahinkoa maagiin. Uuden patsaan hankinta tai itse tekeminen on kuitenkin pitkä prosessi, joten muodonmuuttaja maagit ovat tämän jälkeen jonkin aikaa suojaamattomia ja haavoittuvaisia. Heidän fyysinen kuntonsa on usein huono.
Patsaanhallinnassa on myös toinen hyvin vaarallinen ominaisuus, jota joskus on ilmennyt. Patsaan hallitsija maagi saattaa liian paljon aikaa vietettyään patsaan hallinnassa unohtaa oman kuolevaisen kehonsa olemassa olon ja pitää enemmän oikeana olemuksena luomaansa patsastaan, jolloin ruokailu ja vastaava saattavat jäädä vähille tai unohtua kokonaan. Erityisesti nuorelle ja kokemattomalle voi käydä näin.